Level of empathic orientation in students of physical therapy and rehabilitation of a state university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2017.v17n1.09

Keywords:

Empathic orientation, Perspective taking, Compassionate care, Standing in the patient’s shoes

Abstract

Objective: To determine the level of empathic orientation in students of Physical Therapy and Rehabilitation of Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), 2016.

Materials and methods: A quantitative descriptive-observational prospective non-experimental cross-sectional study performed in 134 second- to fifth-year students of Physical Therapy and Rehabilitation at Escuela Académico Profesional de Tecnología Médica of UNMSM. The Jefferson Scale of Empathy (JSE) was used.

Results: In general, a mean score of 114.60 ± 14.424 was obtained, corresponding to a high level of empathic orientation. This category is qualitatively represented by 85.1%. Regarding the dimensions, mean scores were obtained in “Perspective Taking” (61.33, high level [91.0%]), “Compassionate Care” (41.16, high level [82.8%]) and “Standing in the Patient’s Shoes” (12.38, mean level [61.2%]). There were no significant differences neither in general terms nor in gender and age (p>0.05), but there were significant differences in the year of the career.

Conclusion: Third, fourth and fifth-year students of Physical Therapy and Rehabilitation of Universidad Nacional Mayor de San Marcos have a favorable empathic orientation compared to second-year students (p≤0.05). They specifically show willingness to understand patients’ feelings and pay attention to patients’ personal experiences as therapeutic means.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hemmerdinger JM, Stoddart S, Lilford RJ. A systematic review of tests of empathy in medicine. BMC Medical Education. 2007; 7:24-32.

Nouvilas E. Atribución del cumplimiento terapéutico: Diferencias entre pacientes y profesionales de la salud. Estudios de psicología social.2003: 273-280.

Silvia M, Arboleda J, Díaz V. Orientación empática en estudiantes de Medicina en una universidad de República Dominicana. Educación Médica Superior. 2014;28(1):74-83.

Casas J, Hopp M, Providell S, Narvaez V, Niveles de orientación empática en estudiantes de odontología de la Universidad del Desarrollo, sede Santiago (Chile). Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral. 2014;4(3):169-74.

Alonso L, Caro S, Erazo A, Díaz V. Evaluación de la orientación empática en estudiantes de medicina de la Universidad del Norte. Barranquilla (Colombia). Salud Uninorte Barranquilla (Col). 2013; 29(1):22-3

Gutierrez F, Quezada B, Lopez M, Mendez J, Diaz V, Zamorano A, et al. Medición del nivel de percepción empática de los estudiantes de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán. Universidad Peruana Cayetano Heredia. Rev Estomatol Herediana. 2012; 22(2):91-9.

Ñique-Carbajal C. Orientación empática de estudiantes de odontología de una Universidad Peruana. Kiru. 2013;10(1):49- 54.

Torres C, Cadellans A, Martí I. Incremento de la empatía tras la primera interacción de estudiantes de fisioterapia con usuarios de la salud. Madrid: tema libre presentado en II Conferencia Internacional de Comunicación en Salud Universidad Carlos III de Madrid; octubre.2015.

Contreras T, García S, Guenchugaray L, Fernández A. Orientación Empática de los estudiantes de la carrera de Kinesiología de la Universidad de Magallanes, de la ciudad de Punta de Arenas en el año 2014. Rev Educ Cienc Salud. 2015; 12 (2): 125-339.

Rojas-Sarey A, Castañeda-Barthelemiez S, Parraguez-Infiesta R. Orientación empática de los estudiantes de dos escuelas de kinesiología de Chile. EDUC MED. 2009;12(2):103-9.

Salcedo-Rioja M, Narvaez V. Empatía en estudiantes de odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú). Salud Uninorte Barranquilla (Col). 2015;31(3):565-74.

Arriola U, Alcalde S, Kong R, Alcantara R, Ambrosio R, Gomez S. La orientación empática en los estudiantes de medicina humana de la Universidad de San Martin de Porres. Revista Horizonte Médico. 2010;10(2):37-43.

Published

2017-03-30

How to Cite

1.
Cañamero Riquelme JL, Santiago Bazán C. Level of empathic orientation in students of physical therapy and rehabilitation of a state university. Horiz Med [Internet]. 2017Mar.30 [cited 2025Jul.17];17(1):51-6. Available from: https://pglt.aulavirtualusmp.pe/index.php/horizontemed/article/view/554

Issue

Section

Original article