Levels of physical activity among students of Human Medicine at a university in northern Peru during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2024.v24n2.02Keywords:
Students, Medical , Sedentary Behavior , COVID-19Abstract
Objective: To identify the levels of physical activity among students of Human Medicine at a university in northern Peru during the COVID-19 pandemic. Materials and methods: An observational, descriptive study conducted on 254 first- to fifth-year students of Human Medicine who were administered the International Physical Activity Questionnaire Short Form (IPAQ-SF) in 2021. Results: A total of 48.03 % of the students had a moderate level of physical activity. The sociodemographic characteristics most commonly observed were the female sex in the light (64.56 %) and vigorous (59.26 %) levels of physical activity and the male sex in the moderate (55.37 %) level of physical activity. Concerning the age, the youth stage predominated in all levels (light: 58.44 %, moderate: 62.60 % and vigorous: 61.11 %), contrary to the young adult stage, where all levels obtained the lowest percentage. According to the year of study, second-year students stood out in the light (36.71 %), moderate (36.07 %) and vigorous (58.49 %) levels, in contrast to fourth-year students, who achieved the lowest percentage in all levels (light: 3.8 %, moderate: 26.23 % and vigorous: 3.77 %). Finally, regarding the light level of physical activity, the mean number of hours sitting per day was 7.88 compared to the vigorous level, which attained a mean of 3.23. Conclusions: Most of the students of Human Medicine at a university in northern Peru had a moderate level of physical activity during the COVID-19 pandemic in 2021. The most prevailing sociodemographic characteristic was the female sex with a light level; those in the youth stage and the second year of studies showed all levels of physical activity. Moreover, students with a light level of physical activity remained more hours seated compared to the other levels.
Downloads
References
Organización Mundial de la Salud. Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios: de un vistazo [Internet].
Ginebra: OMS; 2020. Disponible en: https://www.who.int/es/ publications/i/item/9789240014886.
Real Academia Española. «Diccionario de la lengua española» Edición del Tricentenario. Real Academia Española; 2023. Disponible en: https://dle.rae.es/estudiante
Ministerio de Salud. ¿Qué son los coronavirus? [Internet]. Ministerio de Salud; 2023. Disponible en: https://www.gob. pe/8371-ministerio-de-salud-que-son-los-coronavirus-y-comoprotegerte
Cristi-Montero C. Consideraciones respecto a sedentarismo e inactividad física. Aten Primaria. 2016;48(5):341.
Organización Mundial de la Salud. Actividad física [Internet]. OMS; 2022. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/ fact-sheets/detail/physical-activity
Leiva AM, Martínez MA, Cristi-Montero C, Salas C, RamírezCampillo R, Díaz Martínez X, et al. El sedentarismo se asocia a un incremento de factores de riesgo cardiovascular y metabólicos independiente de los niveles de actividad física. Rev Méd Chile. 2017;145(4):458–67.
Cristi-Montero C, Celis-Morales C, Ramírez-Campillo R, AguilarFarías N, Álvarez C, Rodríguez-Rodríguez F. ¡Sedentarismo e inactividad física no son lo mismo!: una actualización de conceptos orientada a la prescripción del ejercicio físico para la salud. Rev Méd Chile. 2015;143(8):1089–90. 8. Márquez JJ. Inactividad física, ejercicio y pandemia COVID-19. VIREF Revista de Educación Física. 2020;9(2):43–56.
Real Academia Española. Diccionario panhispánico del español jurídico - Real Academia Española. Real Academia Española; 2023. Disponible en: https://dpej.rae.es/lema/estudianteuniversitario
Villanueva Carlo IR. Niveles de actividad física durante la pandemia por COVID-19 relacionado a insomnio en estudiantes de Medicina Humana, Cusco - 2021 [Tesis de pregrado]. Cusco: Universidad Nacional de San Antonio Abad de Cusco; 2021.
Cáceres Julcapari RF. Actividad física en estudiantes durante el periodo de clases virtuales en tiempos de COVID-19, 2021 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2022. 12. Barrera R. Cuestionario Internacional de actividad física (IPAQ). Enferm Trab. 2017;7(2):49–54.
Mantilla SC, Gómez-Conesa A. El Cuestionario Internacional de Actividad Física. Un instrumento adecuado en el seguimiento de la actividad física poblacional. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2007;10(1):48–52.
Alarcón Trujillo LD, Mendez Malpartida ND, Reyes Sanchez SM, Rios Rivera APM. Nivel de actividad física en estudiantes de Medicina Humana de una universidad privada de Lima durante la pandemia por COVID-19 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2022.
Aucancela Buri FN, Heredia León DA, Ávila Mediavilla CM, Bravo Navarro WH. La actividad física en estudiantes universitarios antes y durante la pandemia COVID-19. Polo del Conocimiento. 2020;5(11):163–76.
Espinoza-Gutierrez GA, Yance-Cacñahuaray G, RunzerColmenares FM. Hábitos alimentarios y estilo de vida de los estudiantes de medicina a inicios de la pandemia COVID-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana de la Universidad Ricardo Palma. 2022;22(2).
Ministerio de Salud. Ministerio de Salud declara el 7 de febrero como “Día de la vacunación contra la COVID-19 en el Perú” [Internet]. Ministerio de Salud; 2021. Disponible en: https:// www.gob.pe/institucion/minsa/noticias/508663-ministeriode-salud-declara-el-7-de-febrero-como-dia-de-la-vacunacioncontra-la-covid-19-en-el-peru
Giachetto G, Santoro A, Amaya G, González V, Zunino C, Arana M, et al. Efectos del confinamiento sobre los hábitos saludables de adolescentes durante la pandemia de COVID-19. Arch Pediatr Urug. 2023;94(1).
Gallo LA, Gallo TF, Young SL, Moritz KM, Akison LK. The impact of isolation measures due to COVID-19 on energy intake and physical activity levels in Australian university students. Nutrients. 2020;12(6):1865.
Organización Mundial de la Salud. Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. OMS; 2010. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/44441/978924359 9977spa.pdf?sequence=1
Vidarte Claros JA, Vélez Álvarez C, Sandoval Cuellar C, Alfonso Mora ML. Actividad física: Estrategia de promoción de la salud. Hacia Promoc Salud. 2011;16(1):202-18.
Rodríguez-Larrad A, Mañas A, Labayen I, González-Gross M, Espin A, Aznar S, et al. Impact of COVID-19 confinement on physical activity and sedentary behaviour in Spanish university students: role of gender. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(2):369.
Chunga Morales CE, Terrones Cubas LW. Sedentarismo y factores asociados en estudiantes de Medicina Humana de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Lambayeque, 2022 [Tesis de pregrado]. Lambayeque: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo; 2023.
Rangel Caballero LG, Rojas Sánchez LZ, Gamboa Delgado EM. Sobrepeso y obesidad en estudiantes universitarios colombianos y su asociación con la actividad física. Nutr Hosp. 2015;31(2):62936.
Ammar A, Brach M, Trabelsi K, Chtourou H, Boukhris O, Masmoudi L, et al. Effects of COVID-19 home confinement on eating behaviour and physical activity: results of the eclb-covid19 international online survey. Nutrients. 2020;12(6):1583. 26. Romero-Blanco C, Rodríguez-Almagro J, Onieva-Zafra MD, Parra-Fernández ML, Prado-Laguna MDC, Hernández-Martínez A. Physical activity and sedentary lifestyle in university students: changes during confinement due to the COVID-19 pandemic. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(18):6567.
Constandt B, Thibaut E, De Bosscher V, Scheerder J, Ricour M, Willem A. Exercising in times of lockdown: an analysis of the impact of COVID-19 on levels and patterns of exercise among adults in Belgium. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(11):4144.
Quintero GA. Perspectivas sobre la educación médica en América Latina. Rev Chil Cir. 2014;66(5):412–3.
Pontificia Universidad Javeriana Cali. Departamento de Ciencias Básicas de la Salud - Facultad de Ciencias de la Salud [Internet]. Disponible en: https://www.javerianacali.edu.co/ departamentos/ciencias-basicas-de-la-salud#gsc.tab=0
Universidad Católica del Maule. Departamentos - Facultad de Medicina [Internet]. Disponible en: https://portal.ucm.cl/ facultades/facultad-de-medicina/departamentos-fac-medicina
Tovar G, Rodríguez A, García G, Tovar JR. Actividad física y consejería en estudiantes universitarios de primero y quinto año de medicina de Bogotá, Colombia. Rev Univ Salud. 2016;18(1):1623.
Luciano F, Cenacchi V, Vegro V, Pavei G. COVID-19 lockdown: Physical activity, sedentary behaviour and sleep in Italian medicine students. European Journal of Sport Science. 2021;21(10):1459–68.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).